En hyllning till mig själv.

Det är ganska kul då man är ute och röjer här. Direkt man säger att man är svensk så blir man så jävla intressant. Varför? Vi svenskar är inte mer intressanta än andra nationaliteter. Vi är lagom, brunsås och jantelag. Ett grått folk som alltid ska vara som alla andra. Men jag älskar gråa Sverige och hemska Skellefteå där folk dricker mer en fredag än vad folk i Schweiz gör på ett år.
 
Sen jag flyttade hit så har jag verkligen växt som person. Jag är fortfarande barnsliga, sjuka och knäppa Hanna. Men på något sätt så har jag lärt mig vad som är värt i livet. Jag har lärt mig att ta vara på saker och att prova nya saker. Första månaderna här var ett rent helvete. Inte för att jag inte trivdes i familjen utan för att jag kände mig som världens minsta person. Då man flyttar till ett nytt land ensam så inser man verkligen hur liten man är på jorden. Ingen känner en och ingen bryr sig om en. Jag kröp in i ett skal och blev nästan rädd för att träffa nytt folk. Om jag jämför mig själv idag och för fyra månader sedan så känner jag inte igen mig själv. Den Hanna som sitter och skriver här nu, hon vågar säga vad hon tycker, hon är inte rädd för vad andra tycker om henne fast hon är fortfarande snäll och bryr sig om andra. Men den Hanna som skriver idag, bryr sig lite mer om sig själv än om andra. Ens eget mående är alltid det viktigaste, vilket jag inte behövde reflektera så mycket över hemma i Skellefteå. Men här har jag insett att man mår alltid bäst av att följa sin egna väg och inte lyssna på andra så mycket. Man ska alltid lyssna på sig själv innan man lyssnar på de andra. Det spelar ingen roll om de andra inte håller med om vad du tycker. Man hittar alltid sin egna väg i livet
 
 
Idag är jag så himla glad att jag tog steget och flyttade hit. Att jag verkligen vågade. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad som tog åt mig då jag bestämde mig för att flytta. Liksom Schweiz? Varför inte England eller USA? Jag kunde ju inte ens lite tyska eller franska. Idag kan jag ein bisschen deutsch och jag förstår lite franska. Hur coolt är inte det? 
 
Ursäkta. detta skulle inte bli ett narcissistinlägg där jag hyllar mig själv. Men jag känner att fan, jag är så jävla bra. Fuck jantelagen btw. I Schweiz är det inte oförskämmt att betala med stora pengar. Bara så ni vet. Vi svenskar borde bli lite mer Schweiziska.
 
 
Ja och en massa babbel blev det. Men nu måste jag sova om jag ska orka gå upp 06.30 imorgon för att tvätta. I am keeping my fingers crossed and hoping that it doesn't rain tomorrow. Åskan som låg över Biel och Aarberg ikväll var inte nådig, fick panik vid middagen och sprang in till skratten från mina värdföräldrars munnar.
 
 
Godnatt
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0